Kupa-Hacamat

HACAMAT NEDİR NE DEĞİLDİR?
Hacamat, koruyucu hekimlik kapsamında genel olarak hastalıklardan korunmak için ve ayrıca bazı hastalıkların tedavisi için yüzyıllardır uygulana gelmiş bir tedavi usulüdür. Kelimenin aslı hicâme(t) olup “emmek” anlamındaki “hacm” kökünden gelmektedir. Modern tıp literatüründeki ismi kupa terapisi (cupping therapy) olarak geçmektedir.

Uygulamada, sadece kupa aracılığıyla vakum uygulanırsa buna “kuru kupa uygulaması” (dry cupping) denir. Halk arasında kuru kupa için “şişe/bardak çekme” tabiri de kullanılmaktadır. Eğer işlemde deriden çizme yoluyla lenf ve kan sıvısı çıkarılacaksa bu işleme “yaş kupa uygulaması” (wet cupping) denir ki Türkçede hacamat denilince akla daha çok gelen de budur.

Hacamat, deri altında lenfatik kanallarda ve dokular arasındaki sıvıda biriken toksin, ağır metal gibi atıkların vücuttan uzaklaştırılması işleminin yanı sıra, organlarımızın ciltteki izdüşümleri olan belirli bölgelerinin ve akupunktur noktalarının uyarılmasıyla vücudumuzdaki bazı yararlı mekanizmaların aktivasyonu ve böylece organ fonksiyonlarının düzenlenmesi işlemidir.

Hacamat Terapisi, binlerce yıldır dünyanın çok farklı yerlerinde uygulanan çok etkin bir tedavi yöntemidir. İnsanlık tarihinin başlangıcından beri var olan bu tedavi yöntemi, dünyanın hemen her yerinde uygulanmış, günümüzde artık bilimsel çalışmalar ışığında kanıta dayalı olarak kabul görmüş bir detoks, regülasyon ve rejenerasyon tedavisidir.

Hacamat Terapisi, en kısa tanımıyla, deriyi yüzeysel derinlikte çizmek ve uygun şiddetle kupalamayı içeren bir tedavi sanatıdır. Öncelikle kişinin derisinde hafifçe çizikler oluşturulur. Bu çizikler ilk oluşturulduğunda bir damlacık bile kanama başlatmayan, müteakip vakumlama esnasında aşırı kan kaybına neden olmayan, uygulama sonrasında hiçbir tıbbi müdahaleye gerek kalmadan kanaması duran ve tedavi sonrasında deride iz bırakmayan yüzeysel çiziklerdir.

Bu çiziklerin oluşturulmasından sonra bir kupa (cam, plastik, silikon, bambu vb.) ile bireyin dokusuna özel vakum uygulanarak, ince kılcal damarlardaki az miktarda kan ile birlikte vücuda zararlı maddeleri (toksinler) vücut dışına yavaş yavaş emerek boşaltma tekniği ile uygulanan bir tedavi yöntemidir.

Dikkat edilirse bu vakumla emilerek yapılan bir işlemdir. Yani yanlış hacamat uygulamalarında olduğu gibi derin kesiler yapmak suretiyle büyükçe kupaların tamamını saniyeler içinde kan ile doldurma uygulaması değildir!

Çok ince hekimlik sanatını ve birçok bilimsel detayı içeren bir tıbbi tedavi uygulaması olan Hacamat Terapisi, uzman eller tarafından doğru bilimsel usullerle ile uygulandığında hastalarda harikulade sonuçların gözlemlenebileceği çok etkili iyileşme imkanları sunmaktadır.

HACAMAT UYGULANAN BAŞLICA DURUMLAR / HACAMATIN FAYDALARI
Migren ve gerilim tipi baş ağrıları
Fibromiyalji, kulunç, kramp ağrıları
Tetik noktalı kas, kiriş ağrıları
Mekanik kaynaklı bel - boyun ağrıları
Gonartroz (osteoartrit nedenli diz ağrıları)
Romatizmal kronik ağrı, hareket kısıtlığı, sabah tutukluğu
Unutkanlık
Uyku bozuklukları
Kronik yorgunluk sendromu
Anksiyete, minör depresyon
Konstipasyon (kabızlık)
Huzursuz bacak sendromu
Bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi
Kandan metabolik atıkların uzaklaştırılması
Kronik toksisitenin azaltılması
Obezitede metabolizma hızlandırılması
Beyin ve kalp damar tıkanıklıklarının azaltılması
İnme (felç ) riskinin azaltılması
Kalp krizi riskinin azaltılması
Bağımlılık yapan maddelere karşı isteğin azaltılması

HACAMATIN YERİ
İslami kaynaklarda hacamata ayrıca önem verilmiş olup Peygamber Efendimizin de kendisi ve yakınlarına ehil uygulayıcılar aracılığıyla hacamat yaptırdığı bilinmektedir. Bu yönüyle hacamat uygulaması dinen sünnet olarak da kabul edilmekte ve Tıbb-ı Nebevi uygulamaları arasında yer almaktadır. Bundan dolayı hacamat terapisi Müslüman toplumlarda asırlarca uygulana gelen bir hastalıktan korunma ve tedavi yöntemi olmuştur.

HACAMATIN YASAL BOYUTU
Ülkemizde kupa/hacamat uygulaması 2014 yılında çıkarılan yönetmelikte belirtilen 15 adet Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) uygulaması arasında yer almıştır. Bu yönetmelikte GETAT yöntemlerinin temel çerçevesi ortaya konmuş ve kimler tarafından uygulanabileceği, belirlenmiştir. Bu çerçevede tanımlanmış GETAT alanlarında, üniversiteler tarafından hekimlere eğitimler verilmekte ve başarılı bulunanlar T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından değerlendirilerek uygulama sertifikaları onaylanmaktadır.

Böylece diğer GETAT uygulamalarında olduğu gibi hacamat uygulaması da artık ülkemizde ehliyetli ve sertifikalı hekimler tarafından bilimsel yaklaşımlara uygun olarak yürütülmektedir.

HACAMAT ÖNCESİ ve SONRASI DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Bir gün öncesi ve sonrası hayvansal gıda tüketimi azaltılmalı
Bir gün öncesi ve sonrası cinsel perhiz yapılmalı
Hacamat öncesi ve sonrası 3 saat ağır yemek yememeli